Kunsten å gjenta en suksess

Å gjøre noe riktig gir resultater. Å vite hva du gjorde riktig, åpner opp for å gjenta suksessen. Verktøyet du trenger er innsikt. Innsikt finner du i trafikkdata som det trådløse nettverket ditt genererer. I Cisco Meraki er denne funksjonaliteten standard – og svært enkel å bruke.

Digitalisering, og det som kalles Internet of Things (IOT) har skapt et hav av informasjon og muligheter. Lenge var det en utfordring å koble sammen den digitale virkeligheten med adferden til kunder og brukere.

Hvordan kunne vi for eksempel vite om det var de samme kundene som hadde sett en annonse eller samlet informasjon om et produkt, som faktisk dukket opp i butikken og kjøpte varen? Og hvilke muligheter ville det vel ikke gi, hvis det var mulig å kjenne igjen potensielle kunder, enten fra et besøk til et annet, eller fra en henvendelse til kundeservice som ender med et besøk i butikken?

Ikke bare varehandelen er opptatt av å samle informasjon om, og å forstå denne kundereisen som i dag beveger seg frem og tilbake mellom nettet og “real life”.

  • Et hotell kan planlegge bemanningen bedre hvis de vet når trafikken på treningsstudioet eller i svømmebassenget er størst.
  • En hvilken som helst virksomhet vil være i stand til å kalibrere kapasiteten i nettverket, hvis de skjønner hvordan ansatte og besøkende bruker det.
  • En offentlig virksomhet kan møte en bruker bedre forberedt, hvis de kjenner hans eller hennes historie før de roper opp navnet ved skranken.

Cisco Meraki, den enkle nettverksløsningen som bare virker, samler inn og tilgjengeliggjør alle disse dataene i det skybaserte administrasjonsverktøyet der brukerne styrer alle nett, lokasjoner og konfigurasjoner i ett enkelt grensesnitt. Funksjonaliteten heter Location Analytics og er i realiteten en bro mellom kundene og brukernes digitale liv, og det som skjer når du møter dem i virkeligheten.

Strengt tatt handler det ikke om analyse av data, men om å lage en skreddersydd og tilpasset reise der kunden føler seg sett, forstått og tilfredsstilt.

Cisco Meraki Location Analytics som er bygget inn i løsningen, henter data fra alle aksesspunkter på alle lokasjoner og åpner opp for en mengde nye muligheter. For eksempel:

  • Kunder som får tilbud om å logge inn på nettet i en butikk via Facebook, gir deg mye ekstra informasjon som det er mulig å bruke i planleggingen av tilbud og kampanjer.
  • Data på tvers av lokasjoner kan fortelle deg om kunder kommer tilbake og om en vindusutstilling trekker flere folk og generer mer salg enn en annen.
  • Følg kunder rundt i butikken og bruk såkalte Bluetooth Beacons for å målrette tilbud som sendes direkte til kundens mobil når de står ved en aktuell vare – eller koble deg på skreddersydde apper kunden har på telefonen.
  • Koble på de ansattes produktskannere og kassesystemet (POS) for å følge kundereisen helt til salget.
  • Bruk Cisco Meraki sin API til å koble på lojalitetssystemer og CRM-databaser.
  • Forstå trafikk- og bruksmønstre og bruk dette i planleggingen i alt fra kampanjer til kapasitet.
  • Se helheten i virksomheten basert på store mengder brukerdata, oppdag trender og gjør endringer basert på kunnskap.

I bunn og grunn handler dette om å kjenne kundene og brukerne dine så godt at de skjønner at du vet hvem de er og hva de ønsker. Å vite hva det er som virker, på tvers av situasjoner og lokasjoner, er ikke bare det som skaper en suksess, men som gjør det mulig å gjenta den – om og om og om igjen.

 
 

 

Hvis du vil høre mer om Cisco Meraki, finner du meg her:

Jostein Kirkerød

CMO i Friday Networks

T: +47 412 45 962

on.skrowtenyadirf@dorekrik.nietsoj